Maya, drempels en Coca Cola - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ilona - WaarBenJij.nu Maya, drempels en Coca Cola - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Ilona - WaarBenJij.nu

Maya, drempels en Coca Cola

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

27 Februari 2011 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Inmiddels ben ik vanuit Costa Rica naar Cancun, Mexico gevlogen. Hier heb ik me aangesloten bij de groepsreis van Sawadee. De leeftijd van de mensen viel gelukkig erg mee (nog steeds kan iedereen m'n ouders zijn en sommige m'n grootouders), maar ze zijn in ieder geval erg aardig en gezelig! Ik heb een kamergenote van 36, Marije, waar ik ook prima mee op kan schieten.
Inmiddels heb ik al super veel gezien en gedaan, terwijl ik pas een week met de groep op reis ben! Zo zijn we vanuit Cancun naar Chichen Itza gereden, een beroemd complex van Maya tempels (1 van de 7 nieuwe wereld wonderen). Zelf vond ik het niet heel erg wonderbaarlijk, want ik heb niet erg veel met Maya (ik wist zelfs niet eens dat de Maya-tijd tijdens onze Middel Eeuwen was!). Vervolgens gezwommen in een cenote (ze hebben hier alleen ondergrondse rivieren, deze komen op sommige plaatsen aan het licht door een heel groot gat in de grond, een cenote) Hierna door naar Merida, een leuk plaatsje met in het weekend een groots feest op de plaza (muziek, spelletjes, clowns voor de kinderen, eetstalletjes en marktkraampjes) waar de hele stad op afkomt. Maandag een dag vrij in Merida, deze dag heb ik ingevuld met een excursie naar Celestun. Celestun ligt aan de kust en heeft een heeel mooi natuurreservaat! Hier een toch met een bootje gemaakt en duizenden flamingo's gezien (echt super mooi!) ook verschillende soorten pelikanen, lepelaars, reigers (ooit gehoord van de tijger reiger?), fregatvogels etc. gezien. Hier nog even lekker bij een van de bronnen gezwommen in super helder en fris water!
Vanuit Merida door naar Campeche, met onderweg een stop bij een andere tempel. Deze vond ik wel erg mooi! Heel veel details, een mooie omgeving en een goed verhaal van onze gids (een Mexicaan die zichzelf Nederlands heeft geleerd). Vandaag ook 'uit de grond' gegeten: bepaalde manier van eten bereiden waarbij ze het eten onder de grond stoven!
In Campeche maar 1 nachtje gebleven, want de volgende dag stond ons een lange reis te wachten (een uur of 7 in het busje). Onderweg gelukkig nog wel een stop gemaakt aan een bountystrand en hier heerlijk pauze gehouden. 's Avonds (woensdag 23-2) aangekomen in Palenque.
Donderdagochtend weer vroeg op om alweeeer een archeologische Maya site te bezoeken. Inmiddels al wel het een en ander over Maya gelezen en nu begin ik er iets van te snappen. De site die we vandaag bezocht hebben, was de site Palenque, midden in het regenwoud! Mooie gebouwen, in een nog mooiere omgeving! De topper tot dusver! 's Middags werd het nog leuker... o.l.v. een gids en een Maya man de jungle in! Hier 2 uur gelopen door het regenwoud en veel moois gezien. Verschillende soorten vogels gezien en brulapen gehoord. Er lagen heel veel stenen, deze zijn allemaal onderdeel van de Maya stad Palenque (deze ligt op dit moment nog voor meer dan 90% onder de grond, slechts een klein deel is opgegraven). Het leukste kwam aan het einde van de wandeling, waar we nl bij een grote waterval aankwamen waar een aantal mensen onder aan het zwemmen/douchen waren. Marieke (een van m'n 'oudjes') en ik vonden het erg jammer dat we geen zwemspullen mee hadden, waarop de gids zei dat we onze schoenen uit moesten doen en spullen achter moesten laten bij de groep. Gevolg, binnen een paar minuten waren we op de waterval geklommen en stonden we met kleren en al onder de waterval! Super leuk! :D
Vrijdag weer een hele lange reis voor de boeg, met gelukkig wat pauzes bij watervallen. Wat zorgde voor een leuke afwisseling. Zijn inmiddels in de Mexicaanse staat Chiapas (de armste staat, vnl indianen die hier wonen) en hebben onderweg veel indianendorpjes gezien. Voor we vertrokken werden we echter nog wel gewaarschuwd door onze reisleidster. Hoe de reis zou verlopen en hoe lang we er over zouden doen kon ze van te voren nl niet voorspellen. Dit is namenlijk een weg die door veel mensen bereden wordt en er zijn vaak opstoppingen/barricades. O.a. door bananenverkopers die de weg versperren (keuze: bananen kopen, geld geven, of wachten), millitaire controles, zapatisten (vrijheidsstrijders) of rovers. De kans dat we niet geheel veilig op onze bestemming kwamen was er dus wel, maar omdat er 2 weken terug grote onrusten waren geweest tussen verschillende Maya-stammen was er veel politie/militairen op de been en ging onze reis voorspoedig. Het enige waar we last van hadden, waren de 263 drempels tijdens onze 6 uur durende reis. Het lijkt wel of ze de drempels in Mexico hebben uitgevonden i.p.v. in Nederland, want hier heb je ze echt in overvloed. Niet de drempels zoals we die thuis kennen, maar hele kleine, stijle drempels zodat je er alleen stapvoets overheen kunt (zonder drempels, zou de reis 1.5 uur korter zijn).
Na een lange dag in het busje, aangekomen in het stadje San Cristobal de las Casas. Dit stadje ligt op 2100m hoogte dus overdag een lekker temperatuurtje (30-35 graden) maar 's avonds koelt het erg af en zul je toch een lange broek/vest aan moeten.
Dit weekend konden we vrij verblijven in San Cristobal. Zaterdag samen met de groep naar 2 indianendorpen in de buurt gegaan. Allereerst naar Chamula, een soort Staphorst in Mexico. Dit dorp heeft nl een eigen geloof (volgers van Johannes de Doper), waarbij ze een kerk hebben zonder voorganger (ze kunnen met heiligen praten zonder dat ze hiervoor een voorganger nodig hebben). Als je het niet eens bent met deze manier van geloven, dan wordt je gewoon de gemeenschap uit gezet. De kerk die we bezochten was erg indrukwekkend, overal mensen die op de grond 100en kaarsjes branden, bidden, offers brengen en cola drinken (aan het einde van je gebed moet je boeren, zodat je geest gereinigd wordt). Foto's maken zit er in Chamula (en de rest van de omgeving) trouwens niet in. De mensen hier geloven dat ze naast hun normale ziel ook een 'dierenziel' hebben. Als je een foto van deze mensen maakt, steel je een stukje van hun dierenziel en als er te veel gestolen is gaan de persoon dood....
Na Chamula naar een ander dorpje (het bloemendorp, hier hebben ze kassen en de bloemen transporteren ze naar rijkere delen van Mexico). In dit dorpje waren we te gast bij Maria, in haar huis hebben we zwarte tortilla's met gemalen pompoenpitten en zwarte bonen op (lekker!) en konden we zien hoe de mensen hier echt leven.
Op de terugweg een tropische regenbui over ons heen gehad. Binnen 15 minuten stond er zo veel water dat de auto's met hun bumper onder water reden.. Omdat we nu op 2100m hoogte zitten is de zon trouwens veel feller. Wel rekening mee gehouden, maar toch behoorlijk verbrand! :(
Zaterdagavond naar een voorstelling geweest over oorlog tussen 2 Maya stammen zo'n 1500 jaar geleden, met dans, muziek en mooie kostuums.
Zondag (vandaag) een lekker dagje vrij! Uitgeslapen en een aantal uurtjes in het internetcafe doorgebracht. Vanmiddag nog een beetje door het centrum rondlopen en wat foto's maken (voor zo ver dat mogeijk is). En morgenochtend om 6 uur vertrek naar Guatemala!

Nog wat dingen die ik hier heb (her)ontdekt:
* drempels, stijl en veel!
* Coca Cola, op elke hoek van de straat, waar je ook kijkt en in welk afgelegen dorp je ook komt (volgens mij draait de economie hier op Coca Cola)
* heerlijke broodjes en gebakjes bij de bakker
* Mexicaans eten zonder tomaat en paprika (ja, wonderbaarlijk maar ik kan hier gewoon van de kaart eten EN m'n dieet volgen!)
* cassettebandjes
* fotorolletjes in plaats van digitale camera's
* entreekaartjes, 1 voor de staat en 1 voor de lokale bevolking

Morgenochtend vertrekt ik dus naar Guatemala, waar ik ongeveer 14 dagen verblijf. Ik zal zo proberen om nog wat foto's van Mexico op m'n blog te zetten!

• 27 Februari 2011 - 18:17

Sven:

Ha Ilona,

Wooow heel verhaal weer joh, vet mooi, had gelukkig veel tijd op me werk haha.

Dus één van de 7 wonderen van de wereld waren toch niet zo wonderlijk als je dacht haha.

Wel moooi joh die foto's, je ziet wel écht iets van de wereld zo, echt gaaf. Ben toch wel een beetje jaloers haha.
    Maar hoop met mijn vaartochten over 2 jaar ook veel te zien.

Nog veel plezier!!!!!

Kuss Sven

• 27 Februari 2011 - 19:12

Les Tamis:

Hoi Ilona,

Wat een schitterend verhaal. Je schrijft zo boeiend je verhaal op dat we spontaan met je meelopen. Geniet er lekker van en we kijken nu alweer uit naar je volgende verhaal en je mooie foto's. Nog even over de 7 wereldwonderen. Ze heten niet voor niets 7 wereldwonderen hoor.

Groetjes, Petra en mannen

• 27 Februari 2011 - 20:51

Tera:

Ooh, zwemmen in een cenote. Dat is cool!! Nu ff je foto's kijken.
    xx

• 28 Februari 2011 - 11:59

Ingrid Buitelaar:

Hoi Ilona,
    Wat beleef je leuke dingen zeg, en gaaf dat je er nu foto's bij hebt staan, het heeft je moeder wel werk bezorgd, die foto's, maar nu heb je het voor elkaar. Geniet van dit avontuur, ik houd je site in de gaten. O ja, het is hier 4 graden, mistig en druilerig.
    Groetjes Ingrid Buitelaar

• 28 Februari 2011 - 15:07

Ineke:

Leuk verhaal Ilona en prachtige foto's.Het is allemaal wel een hele belevenis hoor! En alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

• 28 Februari 2011 - 20:09

Annegien:

hoi ilona,

Weer een mooi verhaal geschreven,lijkt wel of we er zelf zitten als je het leest.
    Heel veel plezier nog en alvast gefeliciteerd met je verjaardag.

Groetjes annegien

• 01 Maart 2011 - 21:03

Carina:

Ownee, heel verhaal getypt, wil ik hem plaatsen is die weg! :S
    Hier komt ie nog een keer:

Wow! Klinkt echt superleuk wat je allemaal meemaakt en ziet! Klinkt echt alsof er heel veel mooie natuur is en dat je ook echt de cultuur leert kennen. Mooie foto's ook, je haar is wel alweer een stuk lichter! :p
    Supergrappig van die bananenverkopers, ik zie het al voor me:p En heb je het aantal drempels geteld (263....)? haha, zal me niks verbazen aangezien jij altijd met cijfertjes bezig bent ;)
    En cola drinken na het bidden..? Hoe deden ze dat vroeger dan?

Geniet lekker verder daar, maar zo te lezen gaat dat je heel goed af! ;)

-x-

• 01 Maart 2011 - 21:04

Anja En Fam.:

Lieve Ilona,
    Lang en mooi verhaal, leuk hoor.
    Femke zit nu in het vliegtuig naar Noorwegen. Daar is het wel ietsje kouder. De Oostzee is tweederde bevroren..
    Gefeliciteerd met je verjaardag!!
    Lekker trakteren op Guatemalaanse taartjes?
    Groeten van Anja B. en fam.

• 03 Maart 2011 - 11:12

Erica En Aanhang:

Hoi Ilona,
    Mooi verhaal en wat heb je al veel gezien in die korte tijd.
    Je bent onderhand al een hele maya deskundige.
    Leuke foto`s ook. Nu krijgen we gelijk een beeld bij je verhaal.
    Schitterende natuur.
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag gisteren.

Nog veel plezier.

Groetjes van ons allen.

• 06 Maart 2011 - 10:16

Elmar:

Mooi om te lezen dat ze daar ook drempels hebben, zijn we in europa gelukkig niet de enige! Leuk verhaal met mooie fotos!

Bye

• 08 Maart 2011 - 07:24

Marieke:

Hoi Ilona,

Jeetje wat een gaaf verhaal! En al zoveel beleefd. Geniet ervan en ik kijk nu al uit naar je volgende verslag.

... skien in Italie was ook leuk ;D

Groetjes
    Marieke

• 10 Maart 2011 - 05:05

Stephan:

Hoi Ilona,

Met veel plezier je verslagen tot nu toe gelezen. Mooie foto's hoor! En dat geverfde haar staat je niet slecht :-) (maar ik kan me voorstellen dat je naar Latijns-Amerikaanse maatstaven nog steeds hoogblond bent). Zo, en was het nog een beetje uit te houden bij de oudjes? Wat ik ook interessant vond om te lezen was wat je schreef over San José, tijdens mijn studie is me altijd verteld dat Costa Rica zo'n rustig, haast saai land was - een soort Zwitserland van Midden-Amerika dus, waar bij wijze van spreken de veldwachter nog op zijn fiets de ronde doet. Nou ja, weer een illusie armer dus :-)
    Enne... cassettebandjes, filmrolletjes... analoog rules!
    Hier verder alles goed, vandaag komt een van jouw voorgangers op de koffie. Afgelopen weekend fan-tas-tisch lekker (carnavals)weer hier. Heb jij nog iets meegekregen van carnaval?
    Zo, snel naar de faculteit - een goede voortzetting van je reis gewenst, geniet van dit avontuur, voor je het weet is het voorbij!