Een ´warm welkom´ in Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ilona - WaarBenJij.nu Een ´warm welkom´ in Peru! - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Ilona - WaarBenJij.nu

Een ´warm welkom´ in Peru!

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

22 Mei 2011 | Peru, Cuzco

Vanuit Cuenca ben ik dus op woensdag 4 mei met een privebusje naar Vilcabamba in het zuiden van Ecuador gereisd en daar heb ik 1.5 dag doorgebracht.
De eerste dag samen met wat jongens uit het hostel een hike gedaan. Aangezien ik niet zo erg goed ben in een berg ophiken bleef ik uiteindelijjk achter met een Duitse jongen en met z´n tweetjes hebben we de hike afgemaakt. De hike ging door de bergen rond Vilcabamba en over hele smalle paadjes (soms maar 40cm breed) met aan beide kanten een afgrond, maar met super mooi uitzicht! Helaas heb ik hier geen foto´s van, want m´n camera heb ik in het hostel gelaten i.v.m. de kans op overvallen. Het hiken ging langzaam, maar prima, totdat we de weg kwijt waren! We volgden de beschrijving, maar we kwamen geen gele paaltjes meer tegen en ook was er geen duidelijk pad. Aangezien het al aan het einde van de middag was, kreeg ik het toch wel een beetje benauwd, aangezien we de weg in het donker echt nooit meer terug zouden vinden! Nadat we een uur bezig zijn geweest om de weg terug te vinden, kwamen we eindelijk weer een geel paaltje tegen! De route door de bossen en door riviertjes bijna rennend vervolgd en uiteindelijk net voordat het te donker werd om te lopen bij de autoweg aangekomen! Heel toevallig stopte er een auto voor onze neus en de mensen vroegen ons de weg naar ons hostel, dus de laatste 1.5 km konden we gelukkig per auto afleggen. Uiteindelijk 6.5 uur over een hike van 4 uur gedaan!
´s Avonds lekker in het restaurant van het hostel gegeten met een groepje en de volgende dag mezelf nog even laten verwennen met een massage (Vond dat ik die wel had verdiend na zo´n stressvolle hike).

Na de massage de bus gepakt naar Loja, waar ik met Nina (ken ik van de school in Quito) en Michael had afgesproken. Zaterdag met Nina en Michael rondgelopen door Loja en ´s avonds de nachtbus naar Piura, Peru, gepakt.

De oversteek van de grens ging prima en zoals gepland kwamen we rond 7 uur ´s ochtends aan in Piura. Toen we de backpacks uit de bus haalden leken ze nat te zijn, maar waar van? Toen we verder keken bleken onze flightbacks geruineerd te zijn en hadden we gaten in onze backpacks!! Het bleek dus een soort bijtende stof uit de bus te zijn en voordat we het wisten waren de mensen van het busbedrijf het bagagecompartiment inderdaad al aan het schoonmaken! Alleen onze tassen en flightbacks (3 stuks) lagen in dit deel van het compartiment, dus alleen onze tassen waren beschadigd. Het busbedrijf bleef maar volhouden dat ze niet aansprakelijk waren, maar doordat we ongeveer 4 uur lang hebben volgehouden dat het wel hun schuld was (met dank aan de cursussen Spaans en woordenboeken) en dat we niet verder konden reizen met deze beschadigingen (vnl Michael, de onderkant van zijn backpack was aangetast) hebben we het toch voor elkaar gekregen dat ze de tassen zouden laten repareren!
Tassen uitgepakt en naar de markt laten brengen, maar de reparaties waren niet naar onze zin (totaal niet stevig genoeg). We konden ze nog een keer laten maken, maar dan moesten we wel wachten tot zondagochtend...
Tegen onze zin in dus een nachtje in Piura gebleven en zondagochtend met de mensen van het busbedrijf naar de markt voor een 2e reparatie.
´s Middags uiteindelijk de bus kunnen pakken naar onze bestemming, Trijullo. Halverwege de avond aangekomen in Trijullo en vanaf daar met de taxi naar het nabijgelegen Huanchaco, een relaxed kustplaatsje.

Vanuit Huanchaco de ruines van ChanChan bezocht en lekker van het warme weer en het relaxte sfeertje genoten.

Na een dagje in Huanchaco direct met de nachtbus door naar Lima, om de verspilde tijd in Piura in te halen. In Lima wilden we eigenlijk direct de bus nemen naar de volgende plaats die we wilden bezoeken, want Lima leek ons totaal niet boeiend en bovendien erg gevaarlijk. Opzoek naar de bus kwamen we er achter dat er een wegblokkade was (de katoenprijs is gehalveerd, dus boze boeren) en we Lima dus niet konden verlaten!
Dus toch maar een hostel gezocht in Lima en er het beste van gemaakt (met heel veel niets doen, uitrusten en films kijken). We zaten in een ´illegaal hostel´, bij een vrouw in huis die zich redelijk goed met ons kon bemoeien.... Maar dit zorgde er ook voor dat ze ons mee nam naar een goede schoenmaker om onze tassen nogmaals te laten repareren en dit keer met goed resultaat! In Lima ook nog een middagje door het centrum gelopen, stiekem staan hier nog best mooie gebouwen! :) En zijn we nog gefilmd voor een documentaire over Paul McCartney in Lima (we moesten voor de camera ´Vive Peru carajo!´ zeggen.
De eerste avond gegeten bij een oud-jaarclubgenootje van Nina die nu in Lima studeert, erg gezellig! Voor de 2e avond stonden we via haar op de gastenlijst van een super dure club in Lima, maar dat hebben we voorbij laten gaan aangezien we voor de tv in slaap waren gevallen..
Lima viel uiteindelijk best mee: mooie gebouwen en geen seconde onveilig gevoeld. Maar wat een vervuilde lucht! Lima ligt letterlijk onder een deken van smoq (geen straaltje zon komt er door), dus erg blij toen we na 2 dagen uit Lima konden vertrekken.

Door de vertragingen die we tot dusver hebben opgelopen en door het gewijzigde reisprogramma van Kirsten (waar ik eerst samen mee door Peru en Bolivia zou gaan reizen), besloten om met Nina verder te reizen.

Op vrijdag de 13e (dit keer een geluksdag) samen met Nina vanuit Lima naar Huacachina vertrokken. Huacachina is een oase in de woestijn/zandduinen ten zuiden van Lima. Hier hebben we een nacht en een dag doorgebracht. Dankzij een goede deal van ons hostel hebben we een sandboard en duinbuggy tour gedaan, super leuk! Met een groep van ongeveer 10 man in een soort super grote, gemotoriseerde skelter door de duinen gecrossed (net een achtbaan) en vervolgens op sandboards van de duinen naar beneden gegaan. Zowel staand (net snowboarden) als op onze buik. Wel een beetje eng, maar super leuk om te doen!

Na ons sandboardavontuur met de nachtbus naar Arequipa, waar we weer een paar dagen in een hostel bij mensen thuis hebben doorgebracht (ook hier weer slechts voor 15 Nueve Sol p.p.p.n, zo´n 3.75 euro!). In Arequipa voornamelijk uitgerust van alle nachtbussen en het sandboarden en natuurlijk de leuke stad bekeken! Het is de 2e stad van Peru met ´slechts´ 700 000 inwoners (Lima heeft er 7 miljoen!) en staat bekend voor z´n witte gebouwen (gemaakt uit een bepaalde vulkaansteen). Arequipa is dan ook een hele mooie plaats om door te lopen, steeds kom je weer een ander super mooi gebouw tegen!
In Arequipa ook het Monasterio de Santa Cathalina bezocht. Het Monasterio is een 17e eeuws nonnenklooster en het formaat is het beste te vergelijken met ´een stad in een stad´ met ontzettend mooi gekleurde muren!

Na 2 dagen in Arequipa werden we om 3 uur ´s nachts opgehaald voor een tour door de Colca Canyon, een van de diepste canyons ter wereld. Eerst met een busje naar Chivay (3600m hoogte) waar we in een ijskoud restaurant om 6 uur ´s ochtends een mager ontbijtje naar binnen mochten werken. Vervolgens verder met het busje naar Cruz del Condor, een uitkijkpunt waar we de Andes Condor konden bekijken (samen met zo´n 1 000 andere touristen..). Na Cruz del Condor nog een minuut of 15 in het busje naar het beginpunt van de hike door de Colca Canyon. De eerste dag moesten we 1 000 m afdalen! Over deze zware afdaling in de brandende zon hebben we zo´n 4 uur gedaan, waarna we in ons hospedaje voor die nacht aan kwamen. In het hospedaje lekker gelunched en nog even van de zon genoten, maar zodra het hospedaje in de schaduw kwam te liggen werd het behoorlijk koud! We mochten niet binnen bij de kachel zitten en voor thee moesten we (voor Peruaanse prijzen) redelijk wat betalen, dus met een paar anderen hout verzameld voor een kampvuur. Na het avondeten wilde onze groep het kampvuur opstarten, maar ik ben toen direct gaan slapen want na een dag hiken en vroeg op was ik toch best wel moe!
De tweede dag hadden we het redelijk makkelijk. Een wandeling van 3.5 uur over redelijk vlakke paden en door dorpjes. In een van de dorpjes ook nog een ´museum´ bezocht over het traditionele leven in de canyon. Inmiddels was het ook wel tijd om water te gaan kopen, aangezien we door de hitte behoorlijk wat dorst hadden gekregen. Hier maakten de Peruanen behoorlijk gebruik van, want we moesten 4 keer zo veel betalen voor het water als in de supermarkt!!
De tweede dag geeindigd in Sangalle, een oase in de canyon, waar we een paar uurtjes van het zwembad gebruik hebben kunnen maken en hebben kunnen zonnen.
Op dag drie erg vroeg op! Om ongeveer 5.15 uur zijn we namelijk vertrokken voor de klim naar de rand van de canyon. Ik heb het redelijk om het gemakje gedaan en was dan ook een van de laatsten die na 3.5 uur klimmen boven kwam. Het was gelukkig nog redelijk fris, waardoor het klimmen wat makkelijker ging, maar het was nog een uitputtingsslag. Boven aangekomen voelde ik me net een kleuter die voor het eerste de avondvierdaagse heeft gelopen!
Na deze klim konden we eindelijk gaan ontbijten in een dorpje in de buurt. Volgens onze gids hadden we hier maar 20 minuten de tijd voor, maar daar was onze groep het niet mee eens! Na 3.5 uur klimmen wilden we toch wel rustig aan ontbijten, dus bleven we maar nieuwe spullen bij bestellen!
Op de terugweg naar Arequipa nog een aantal keer gestopt om foto´s te maken van het uitzicht en om heel snel naar de hotsprings te gaan. De groep waar we de trekking mee deden was trouwens echt super leuk, maar de gids echt flut!

Donderdagavond kwamen we weer aan in Arequipa en nadat we onze backpacks in het hostel hadden opgehaald hebben Nina en ik de nachtbus naar Cusco genomen.

In Cusco eerst maar ´ns uitgerust in ons hostel en ´s middags een beetje rondgelopen door het centrum en opzoek gegaan naar (veel te dure) tours naar de Machu Picchu. ´s Avonds lekker pizza gegeten in een of ander restaurantje. Inmiddels zo vaak de traditionele combinatie van rijst met kip gegeten dat het onze neus echt uitkomt! Dus nu gaat onze voorkeur uit naar sandwiches, pizza, pasta en andere lekkere dingen.

Zaterdag ook weer een relaxed dagje in Cusco, waarbij we lekker van de zon hebben genoten (als de zon schijnt is het heerlijk warm, maar zodra de zon weg is koelt het hier behoooorlijk af). Ook wat kerken bezocht, wat mutsen, handschoenen en alpaca sokken geshopped en heel wonderbaarlijk iemand van Diergeneeskunde tegen het lijf gelopen!
´s Avonds lekker tv gekeken in het hostel en (zoals al veel vaker is gebeurd) om half 9 zo moe dat we maar zijn gaan slapen...

Vandaag weer wat andere kerken bezocht en naar een defile van verschillende scholen en opleidingen (van de kleuterschool tot de universiteit) gekeken. Nu al de halve middag in het internetcafe, aangezien de internetverbinding hier niet is om over naar huis te schrijven.. (Dus doe ik het toch maar.;))

Morgen willen we op eigen houtje naar de Machu Picchu gaan (2 dagen), om de dure tours te omzeilen. Maar zelfs als we het zelf doen is het nog behooorlijk prijzig, net als alle dingen hier in Cusco en omgeving (afdingen op de markt lukt hier bijvoorbeeld niet doordat ze gewend zijn aan Amerikaanse touristen die toch wel betalen...).

Na de MP willen we door naar Puno om daar de ´Floating Islands´ in het Lago Titicaca te bekijken en dan door naar Bolivia. Althans, we hopen door te gaan naar Bolivia, want op dit moment zijn de grenzen van Bolivia al bijna 2 weken lang gesloten i.v.m. protesten en kun je het land alleen per boot of vliegtuig in/uit, dus dat wordt nog even spannend!

Nu zal ik nog even proberen om wat foto´s te uploaden om jullie weer van nieuw beeldmateriaal te voorzien!
Hopelijk kan ik binnenkort in Bolivia nog wat van me laten horen, maar dat is nog even afwachten (naast de grens schijnt het internet in Bolivia namelijk ook niet geweldig te zijn..).

Groetjes,
Ilona

• 23 Mei 2011 - 08:05

Tera:

Zo, die massage had je zeker verdiend. Gave foto's! Hoewel wel jammer dat we de hike alleen maar uit jouw verhalen zullen kennen. Tot je volgende berichtje! xxx

• 23 Mei 2011 - 12:27

Anja B. - De H.:

Hoi Ilona!
    Leuk en mooi..
    Fijn om weer wat van je te vernemen!!
    Groeten, tante Anja

• 23 Mei 2011 - 16:59

Carina:

Je hebt weer een hele hoop gedaan zeg! ;) Lijkt me idd best spannend als je verdwaald bent in zo’n gebied. Daar wil je echt niet in het donker lopen ronddwalen! Gelukkig maar dat jullie op tijd gered werden door het gele paaltje ;)
    Jeetje, wat een gedoe met die tassen! Jouw tas moet natuurlijk ook weer precies daar liggen :p gelukkig konden ze uiteindelijk nog wel gemaakt worden.
    Haha, klinkt vet, een gemotoriseerde skelter en een sandboard, dat sandboarden ziet er wel spectaculair uit
    Jij moet trouwens wel terug komen met enorme beenspieren van al dat geklim en gewandel :p
    Veel plezier weer!
    -x-
    PS: ik ben uitgenodigd om op gesprek te komen voor een verloskunde stage!! Heb nu 50% kans dat ik daar stage mag gaan lopen!:)

• 23 Mei 2011 - 18:18

MarGrietings:

in 1 woord: GAAF!!!!!!!

• 29 Mei 2011 - 10:11

Opa En Oma De Haan:

We hebben de foto's gezien en er van genoten. We wensen je nog een prettige vakantie verder. Je cavia in Gouda maakt het nog goed! Liefs van oma en opa, tot kijk!