La Celba, vulkaanas en leuke plaatsjes - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Ilona - WaarBenJij.nu La Celba, vulkaanas en leuke plaatsjes - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Ilona - WaarBenJij.nu

La Celba, vulkaanas en leuke plaatsjes

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

04 Mei 2011 | Ecuador, Cuenca

Hola!

Hier weer even een (korte?) update en zoals beloofd de foto's van de afgelopen 5.5 week (zie ook de foto's onder m'n vorige verslag).

Vorige week dinsdagavond nog met de 2 Argentijnse meiden en een Ecuadoriaan naar een uitkijkpunt gegaan om te kijken of we lava konden zien, maar helaas waren er te veel wolken rond de vulkaan. Wel een mooi uitzicht over Banos.

Woensdagochtend vroeg op voor de jungletocht! Aangezien het regende hebben we het eerste deel (mountainbiken) overgeslagen en zijn we uiteindelijk pas rond 10 uur vertrokken. De komende dagen met 4 Duitsers en een gids naar de Celba (regenwoud).
Allereerst stond raften op het programma, dus na ongeveer 1,5 uur in de auto zijn we gestopt om te raften. Aangezien het had geregend was het waterniveau van de rivier hoger dan normaal, dus was het helaas niet zo heel erg spannend (te vergelijken met kanoen op de Ardeche) maar nog wel leuk! Na een raftingtocht van ongeveer een uur was het tijd om in een restaurantje te lunchen. Hier ook het nieuws gevolgd: de vulkaan is toch gevaarlijker geworden, dus het is nu gevaarniveau oranje (het was geel en rood is evacuatie). Gelukkig zijn wij al weg uit Banos, maar al m'n belangrijke spullen liggen nog wel in Banos....
Na de lunch nog zo'n 2 uur verder rijden tot de eindbestemming. Onderweg nog gestopt bij een viskwekerij waar ze ook gigantische (vleesetende) amazonevissen hebben.
Onze eindbestemming was het huis van onze gids 'Enrico' met bijbehorende cabanas. Na aankomst direct kennisgemaakt met alle honden en vogels die hier op het terrein verblijven. Vervolgens in een kanootje naar de overkant van de rivier. Hier hebben we rondgelopen (met onze mooie regenlaarzen) en wat eten 'geoogst' voor de komende dagen. Aangezien het in deze indianencultuur de traditie is dat de vrouw met de tas met spullen loopt, mocht ik (heel fijn) al het eten meenemen.... Ook nog even langs een dorp in de buurt geweest (ongeveer 50 gezinnen) en vervolgens met de kano terug naar het huis.
Na het avondeten samen met Enrico's familie vruchten schoongemaakt voor een traditionele drank.

Donderdag een lange wandeling door de jungle gemaakt, waarbij we af en toe routes liepen waar ik me van af vroeg of het was om ons te pesten, of dat het zo hoort... Tot over je enkels in de modder, beekjes, overal tussen de planten door, heuvel op, heuvel af en over/onder boomstammen heen/door. Dit zorgde er voor dat je behoorlijk vies werd (de wasmachine had heeeel veel moeite om m'n kleren enigzins schoon te krijgen)! Onderweg ook nog een bezoek gebracht aan 2 watervallen, waar je bij de 2e waterval ook nog kon zwemmen. Uiteindelijk nog zo'n 30 minuten met de kano teruggevaren naar het huis. Onderweg begon het te regenen en natuurlijk lagen onze regenjassen in het huis, in plaats van in onze rugzakken... Gelukkig was Enrico zo aardig om een paraplu voor mij te maken.

Vrijdagochtend weer naar het dorp gegaan om daar in de viskwekerij vis (tilapia) te vangen voor de lunch. Vervolgens via een hangbrug (ja, een beetje zo'n hangbrug uit de film..) de rivier weer terug overgestoken op weg naar een uitkijkpunt. Bij het uitkijkpunt kregen we les in schieten met een blaaspijp en hebben we boven het dal geslingerd aan een 'liaan' (eigenlijk een dik touw).
Na de lunch terug naar Banos, met onderweg een stop bij een apenopvang.

In Banos aangekomen was het nog steeds gevaarniveau oranje, alleen was de wind gedraaid waardoor er allemaal as naar de stad werd geblazen. Met als gevolg dat veel winkels dicht waren en er amper mensen op straat te zien waren (alleen met zonnebrillen en mondkapjes tegen het as).
Gelukkig had ik afgesproken om met Sara (Zweedse die ik ken van de Cotopaxi en hier in Banos weer tegen ben gekomen) naar Rio Verde te gaan, een plaatsje in de buurt van Banos. Sara doet nu vrijwilligerswerk op een school in Rio Verde en ik kon nu gezellig een nachtje bij haar en haar gastgezin verblijven.

Zaterdagochtend vroeg opgestaan om samen met Sara en haar 'zusje' naar de watervallen in de buurt te gaan.
Na de watervallen en het ontbijt konden we met Sara's 'vader' meerijden naar Banos. In Banos was er inmiddels veel meer as in de lucht en het uur dat we moesten wachten op onze bus naar Riobamba was eigenlijk al te veel.
In Riobamba hadden we afgesproken me Anita (ook van de Cotopaxi) en met z'n drietjes hebben we Riobamba bekeken. 's Avonds hebben we lekker gekookt (we hebben witte pastasaus gevonden!!) en gekletst (hadden het hostel voor ons alleen, heel relaxed).

Zondagochtend zijn Anita en Sara heel vroeg naar Alausi gegaan om daar met een trein een berg op de gaan (de beroemde Devil's nose train) en ik ben aan het einde van de ochtend met de bus naar Cuenca gegaan.
In Cuenca aangekomen ben ik terug gegaan naar m'n gastgezin en daar heb ik een aantal dagen gewoond.

Maandag had ik een relaxed dagje, met veel niets doen, rondje lopen door de stad en heb m'n pinpas opgehaald bij de taalschool! :)

Dinsdag met een tour naar Nationaal Park Cajas gegaan. Cajas is ongeveer een half uur rijden vanaf Cuenca en is een super mooi (en koud) natuurgebied met verschillende soorten natuur en heel veel meertjes. Als je daar loopt krijg je een beetje een 'alleen op de wereld gevoel', aangezien het zo stil en verlaten is. In Cajas in totaal zo'n 4 uur gelopen en na een lunch terug naar Cuenca.
Ik zou eigenlijk worden afgezet met het busje, maar doordat er in het centrum een demonstratie was (tegen de president, komend weekend zijn er verkiezingen) ben ik maar gaan lopen aangezien het busje het centrum niet in kon.
Eventjes langs huis en vervolgens met Fabiola (mamma), Vanessa (zus) en nog 2 Amerikaanse 'gastkinderen' van een jaar of 60 naar een restaurant gegaan om cuy te eten! Cuy is Indiaans voor... cavia! (Sorry caav en alle cavialiefhebbers) Wel een beetje een raar gezicht om cavia's aan het spit te zien en vervolgens op je bord te hebben, maar ik moet zeggen het was erg lekker!

Straks ga ik met een busje naar een plaats in het zuiden van Ecuador, Vilcabamba. Vilcabamba staat bekend om z'n hoge leeftijdsverwachtingen (hoogste 'sterfteleeftijd' van ecuador) en het gunstige klimaat. Na een paar dagen in Vilcabamba hoop ik komend weekend door te gaan naar Peru!

• 04 Mei 2011 - 19:25

Les Tamis:

Hoi meid, wat spannend allemaal en wat beleef je veel. Gelukkig dat alles goed gaat. Veel plezier verder en we kijken weer uit naar het volgende verslag.
    Amitiés, Petra en mannen

• 04 Mei 2011 - 20:36

Anja En Fam.:

Lieve Ilona!
    Fijn om je verslagen te lezen van al die heftige avonturen die je beleeft. Wat een leuk aapje ook, daar op je nek, met zijn lekkere banaantje...Over de cuy hebben we het maar liever niet.
    Kom je ook slangen, vogelspinnen en zo tegen??
    Blijf goed op jezelf passen en nog veel plezier verder!
    Groeten van Anja, Pim, Jort, Femke, Merith

• 04 Mei 2011 - 21:08

Perry En Ans:

Superleuk dat er nu ook foto's bij je verslag zijn. Voor ons lijkt het steeds spannender te worden. Bedankt weer voor je leuke verhalen en nog 6 mooie weken toegewenst. Veel plezier en zorg goed voor jezelf.
    Groeten van Perry en Ans.

• 05 Mei 2011 - 19:12

Ineke:

Ilona, je treft het niet;wij hebben hier al een paar weken geen druppel regen gehad! Mooie foto's, alleen die cavia"s........

• 06 Mei 2011 - 15:16

Erica En Mannen:

Leuk verslag weer. Je beleeft mooie avonturen.
    Als ik je foto`s zie denk ik gelijk aan enge dieren zoals spinnen en slangen.
    Heb je deze ook gezien?
    Ik hoop het niet lijkt me heel griezelig.
    Nog veel plezier met je verdere reis.

• 08 Mei 2011 - 11:57

Wendy:

Hey Ilona,

Wat fijn dat je het zo leuk hebt op je reis.
    Echt leuk om te lezen, al je verslagen!!!
    Heel veel plezier nog verder;)!

• 08 Mei 2011 - 19:57

MarGrietings:

Klinkt weer goed! En mooie foto's! Ik geniet met je mee.