Goodbye Australia! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu Goodbye Australia! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu

Goodbye Australia!

Blijf op de hoogte en volg Ilona

03 Februari 2014 | Australië, Perth

Hi everyone!

Pff, wat is de tijd snel gegaan! Dit is alweer m'n laatste blog vanuit Australie, want over een paar uur vlieg ik naar Maleisie!

De vorige keer dat ik schreef was ik in Alice Springs. Alice Springs heb ik overleefd en de tour richting Darwin was zeer geslaagd!
Vanuit Alice Springs vertrokken met een groep van 11 personen, o.l.v. gids Nathan (een soort Freek Vonk). Onderweg meerdere keren gestopt omdat hij dieren langs de weg zag, erg leuk! Ook een keer abrupt gestopt en de bus omgedraaid omdat hij een blikje met hierin een varaan langs de weg zag liggen.. De varaan was met z'n kop in het blikje vast komen te zitten en wij hebben 'm er uit geknipt! :)
De eerste nacht geslapen op Banka Banka station. Aangezien er heel veel regen was gevallen, was de waterhole vol met helder water. Na het avondeten zijn we hier (in het donker) via een modderig pad met af en toe door het water lopen naartoe gelopen. Wel even wennen om steeds over slootjes te moeten springen en tot je enkels in de modder te staan.. Onderweg ontzettend veel kikkers gezien en andere reptielen en schorpioenen. Bij de waterhole samen met een aantal anderen (niet iedereen durfde) een duik genomen in het warme water. Heel apart aangezien het verder letterlijk gitzwart en doodstil is en je geen idee hebt of er andere mensen (of dieren zijn).
De tweede dag heben we weer lang in de auto gezeten en 's middags een stop gemaakt bij Bitter Springs. Dit is een heldere, hot springs rivier. Je gaat op plaats A het warme water in en laat je meevoeren tot je op plaats B er bij het trappetje weer uit kunt. Een soort natuurlijke stroomversnelling dus, met mooie natuur er omheen (en schildpadden, maar helaas geen snorkelset om ze te spotten). Onderweg bij allerlei leuke roadhouses gestopt en 'n childrens python (een kleintje) vastgehouden. 's Avonds gekampeerd op 'n park waar ze een krokodil hadden. Na 't eten dus maar opzoek naar ' Elvis' met Nathan als Crocodile Dundee, maar helaas was Elvis niet meer in de poel aanwezig i.v.m. het hoge water dat hem waarschijnlijk naar de nabijgelegen rivier heeft gelokt.
Op dag 3 hebben we een bezoek gebracht aan Katherine Gorge National Park, maar door de wetseason was er heel erg veel gesloten en konden we alleen heen en weer naar de lookout lopen. 's Avonds aangekomen in Darwin waar we met 'n gezellig etentje afscheid hebben genomen van een deel van de groep, de rest ging mee op de tour naar Kakadu.

Een nachtje geslapen in Darwin (in een hostel met het meest onvriendelijke personeel ever, argh!) en de volgende ochtend met een deels nieuwe groep en gids Rich opweg naar Lichtfield NP. In Lichtfield NP naar een waterval waar we heerlijk gezwommen hebben en daarna een wandeling door de omgeving hebben gemaakt. Helaas was Rich niet zo'n geweldige gids: hij vertelde heeeel weinig en wachtte niet tot de groep compleet was. De groep daarentegen was echt geweldig! De leuke mensen van de tocht van Alice naar Darwin waren gebleven en aangevuld met andere leuke mensen! Ontzettend veel lol, grappige discussies en weddenschappen (wisten jullie dat Singapore een schiereiland is..) en gezelligheid! In Lichtfield NP ook een bezoek gebracht aan de reusachtige termietenheuvels! Deze worden zo'n 50 jaar oud en door de grote hoeveelheid voedsel in dit gebied, ontzettend hoog!
's Middags rijden we door richting Kakadu NP waar wede volgende twee dagen blijven.
Op dag 2 zijn we 45 minuten naar een waterval gaan hiken. Onderweg al helemaal nat omdat het super warm is en je ook hier af en toe door het water moet lopen. Aangezien Rich niet wacht liepen Rebecca en ik op een gegeven moment alleen achteraan en wisten we niet meer welk pad we moesten volgen (of eigenlijk, welk pad de groep had gemaakt). Maar een beetje op ons gevoel af gegaan, tot ik in een spinnenweb liep. Nog heel rustig aan Rebecca gevraagd of er nu een spin op me zat, maar dat was gelukkig niet het geval. Ik had 'm op 10 cm na gemist, 'n suuuuuper grote Golden Obre Spider (gelukkig niet giftig). Hierna wel lekker afgekoeld in het water en uiteindelijk weer 45 min terug gehiked. 's Middags nog even naar een visitorcentre over de Aboriginal cultuur en natuur en gekeken bij allerlei mooie muurschilderingen in Anbangbang. Het was hier wel echt ontzettend warm!! Een goede voorbereiding voor Maleisie: Het was namelijk slechts 28 graden, maar een luchtvochtigheidpercentage van 60%. Op zich niet zo heel erg hoog, maar aangezien het hier aan de kust maximaal 30% is, resulteerde het er in dat iedereen letterlijk watervalletjes zweette. 's Middags nog lekker afkoelen in het zwembad van de camping en een rondvaart op de Yellow River, waar we zoutwaterkrokodillen hebben gespot! Aan het einde van de cruise begon het te regenen en deze tropische regenbui heeft de rest van de dag geduurd. Op de camping zorgde dat er voor dat we 'zwemmend' naar het toiletgebouw moesten. De volgende dag waren deze plassen wonderbaarlijk genoeg gewoon weer verdwenen!
Op de laatste dag van de tour eigenlijk niet heel veel nieuws gedaan, weer een hike van 45 minuten (one way) naar een waterval en daar lekker gezwommen. 's Middags terug rijden naar Darwin, waar we 's avonds weer een gezellige (afscheids)avond hadden met de groep.

Dinsdag 28 en woensdag 29 januari was ik in Darwin. In het droge seizoen (rond juli) is het hier suuuper druk, maar nu valt de drukte heel erg mee. (Hierdoor was het ook heerlijk rustig in Kakadu NP, normaal kom je er heel veel mensen tegen en nu bijna niemand). In Darwin heb ik de eerste dag een beetje rondgekeken en me wel vermaakt. Af en toe kwam ik in het hostel mensen tegen van de tour, waar je nog gezellig even mee kon kletsen. De tweede dag eigenlijk niets bijzonders, het heeft de hele dag geregend (af en toe 5 minuutjes droog) en ik heb me voornamelijk schuilgehouden op m'n kamer. Wel ben ik in Darwin eindelijk begonnen aan m'n goede voornemen.. weer beginnen met hardlopen... nu alleen nog volhouden de komende maanden!!

Op donderdag 30 januari vroeg op (door de tours ben ik inmiddels gewend om rond half 6 op te staan, maar 4 uur was wel weer erg vroeg) en op naar het vliegveld! Om 7 uur 's ochtends had ik een vlucht naar Perth, waar ik een paar uur later aankwam.
De eerste dag in Perth het centrum verkend: breed opgezet en gezellig centrum, met veeeeeel winkels! Moest me wel eventjes inhouden om niet te veel geld uit te geven.. :$ Gelukkig waren er meer dingen te doen en te zien. Zo ben ik naar de Swan River gelopen om met de ferry naar de overkant te gaan, vanaf de overkant namelijk een mooi uitzicht op de skyline van het centrum. Hier lekker langs het water gelopen en vervolgens naar Kings Park, met z'n botanische tuinen op een heuvel, uitkijkend op het centrum. Hier heerlijk op 'n terrasje een ijsje gegeten en m'n boek gelezen, genieten!
Het hostel hier in Perth bevalt me alleen echt niet. Het hostel zelf is opzich best oke, maar m'n kamergenoten... aaaaahh! Engelsen die overdag slapen, er een ontzettende bende van maken en midden in de nacht met veel lawaai, muziek en licht binnen komen vallen. Verder wordt er geen woord gewisseld... gelukkig hoef ik er niet heel veel te zijn:)
Vrijdag namelijk de trein en de ferry naar Rottnest Island (Rattennest, ontdekt door 'n Nederlander) genomen. Dit ligt ongeveer 20 km uit de kust en de ferry doet er ongeveer 25 minuten over. De zee scheen rustig te zijn, maar toch waren we aardig aan het stampen (en het personeel deelde spuugzakjes uit..). Op Rottnest een fiets gehuurd en een rondje over het eiland gemaakt (er rijden hier geen auto's). Lekker heuvel op en heuvel af met mooi uitzicht en afgelegen stranden! Ook nog even lekker naar 't strand geweest dus:) En me verwonderd over de Quokka's die hier rondlopen, buideldieren die op hele grote ratten lijken (vandaar Rattennest). Deze dieren zijn er in overvloed, jatten eten en zijn totaal niet schuw! Ze blijven gewoon zitten, je kunt ze aanhalen (als je dat zou willen) en er was er eentje die gewoon op m'n voet klom om zo te kunnen kijken of er iets in m'n tas zat!!
Terug in Perth met Nina (het Nederlandse meisje waar ik in Ecuador mee gereisd heb) afgesproken! Zooo super leuk om haar weer te zien! Ze woont hier nu samen met haar Australische vriend (die we in Peru hebben ontmoet) in Perth. Lekker ergens wat gegeten, een drankje gedaan en heel veel bijgekletst!
Zaterdag in het hostel Rebecca (van de tours in Darwin) weer tegengekomen en gezellig samen naar het strand geweest. Iedereen gaat altijd naar de Eastcoast om naar het strand te gaan, maar de stranden in Western Australia zijn minstens zo mooi!
Zondagochtend opgehaald door Nina en Jon, voor een dagje Fremantle! Eerst even een stop gemaakt bij Cottlesloe beach om daar rond te kijken (het bekendste strand van Perth) en vervolgens door naar Fremantle. In Fremantle (een beetje een hippiestadje, met een Mediteriaans uiterlijk) naar de marktjes geweest, rondgelopen en gelunched bij Little Creatures (schijnt heel bekend te zijn). Aan het einde van de middag naar het appartement van Jon en Nina gegaan om daar nog eventjes te zitten, een stroopwafel (jummiee!) te eten en een duik in het zwembad te nemen. Echt heel erg leuk om ze hier zo te zien. Aan de ene kant ontzettend raar, maar aan de andere kant ook heel ' normaal' om met hen aan de andere kant van de wereld te zijn!
's Avonds alweer tijd om m'n tas in te pakken en me klaar te maken voor Maleisie, want daar vlieg ik vanmiddag heen!

6 Weken Australie zijn echt voorbij gevlogen. Het is hier heel erg leuk, maar de natuur is heel erg droog en het reizen gaat eigenlijk een beetje te gemakkelijk.. Omdat het zo westers is, voelt het niet echt alsof je aan de andere kant van de wereld bent. Dus, tijd voor een nieuw avontuur in Maleisie!

• 03 Februari 2014 - 13:30

Erica Jochems:

Nou meissie, Fijn dat je het zo goed naar je zin hebt gehad.
    Heb wel aan je gedacht met die hittegolf daar en al die bosbranden.
    Gelukkig heb je hier geen last van gehad!
    Je hebt weer heel wat avonturen beleefd.

Nu veel plezier in Maleisië.

• 03 Februari 2014 - 19:37

Ineke Fokker:

Hoi Ilona, Je hebt weer heel wat gezien en meegemaakt. Gelukkig had je niet zo,n supergrote spin op je schouder!
    Een hele goede reis verder en denk om de spinnenwebben gr. Ineke Fokker

• 06 Februari 2014 - 14:20

Anja Bosman - De Haan:

Ilona!
    Heee meid, dankjewel voor alweer zo'n lang en boeiend verslag!
    Wat een indrukken allemaal. Mooi al die beesten onderweg en gelukkig ook aardige mensen.
    Inmiddels zit je waarschijnlijk al lang en breed in Maleisië voor de volgende serie belevenissen..
    Het ga je goed en pas dus goed op jezelf!
    Groetjes, tante Anja en fam.

• 07 Februari 2014 - 13:56

Judith:

Ook dit klinkt niet verkeerd!
    Gaaf die krokodillen! Die ratten op dat eiland lijken me hilarisch:D
    En leuk dat je Nina en Jon hebt kunnen opzoeken!!
    xx

• 20 Februari 2014 - 22:10

Stephan:

Spinnen, zoutwaterkrokodillen, varanen... je zoekt het wel weer op hè :-) Zijn die varanen trouwens niet giftig of geldt dat alleen voor de Komodovaraan?