Hello Malaysia! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Ilona - WaarBenJij.nu Hello Malaysia! - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Ilona - WaarBenJij.nu

Hello Malaysia!

Blijf op de hoogte en volg Ilona

25 Februari 2014 | Maleisië, George Town

Hoi allemaal!

Hier een berichtje uit Maleisië. Het lijkt al een behoorlijke tijd geleden, maar het is pas 3 weken geleden dat ik hier ben aangekomen.

Vanuit Perth een goede vlucht gehad naar Kuala Lumpur (KL). M’n gebeden om een iets actievere reisstijl zijn verhoord...even wennen bij aankomst in Maleisië! Niet iedereen is even goed te verstaan en de weg vinden was een uitdaging. Toen ik het metrostation uit kwam rook ik de rivier eerder dan dat ik ‘m zag (bah!), maar daardoor wist ik wel welke kant op m’n hostel was.
De dag na m’n aankomst naar Sendy gegaan, een Maleis klasgenootje van Kathrin die hier eerder heeft gestudeerd. Sendy heeft me geholpen met het kopen van een nieuwe laptop en daarna heeft ze me meegenomen om Chinees Nieuwjaar te vieren bij vrienden! Chinees Nieuwjaar (CNY) duurt 2 weken en gedurende die tijd is het de bedoeling dat je bij vrienden en familie langs gaat om CNY te vieren. Je neemt dan mandarijnen of snoep mee als cadeautje voor de gastvrouw en alle niet getrouwde mensen krijgen van de getrouwde mensen een rode enveloppe met geld voor het nieuwe jaar. Hiernaast worden de huizen rijkelijk versierd met allerlei rode dingen, ananassen, munten, lampionnen, mandarijnen, paarden (dit is het jaar van het paard) etc. Allemaal om te zorgen dat het nieuwe jaar goed wordt ingeluid.
Ook ik kreeg mandarijnen mee om te geven, leerde een gelukkig nieuwjaar wensen (Xin nian quai le) en bedanken voor de enveloppen (Gong xi fa cha), kreeg veel te veel te eten (moest alles proeven) en kreeg rode enveloppen van mensen die ik helemaal niet kende. Vervolgens doorgereden naar haar ‘hometown’, hier kennis gemaakt met de familie van Sendy. Iedereen was echt super lief en ze voelden zich allemaal heel erg vereerd dat ik er was, als eerste westerse persoon in hun dorp. Daarom moest ik natuurlijk ook nog even mee op bezoek bij opa en oma om hun authentieke huis te bekijken en net als met alle andere mensen, ook hier weer tientallen keren op de foto. ‘s Avonds uit eten en samen met Sendy en haar zusje een bezoek gebracht aan de tempel. Gedurende CNY wordt deze echt super mooi versierd met allerlei poppen, licht, bloemen, versieringen en is de tempel ‘s avonds open. Het was echt ontzettend druk met alle bezoekers, maar toch wel een goede indruk kunnen krijgen. Ook geleerd hoe ze bidden, Chinese karakters overgetrokken om ‘tot rust te komen’ en allerlei andere dingen die ze belangrijk vinden, ik wist echt niet dat er achter CNY zo’n geloof schuil ging! En achter Chinees in het algemeen..
‘s Avonds bij Sendy’s familie geslapen, de volgende ochtend nog weer een ‘afscheidstournee’ langs de familie, uitgebreid ontbijten met andere familie en vele foto’s maken, voordat ik weer terug ging naar KL. De rest van de dag mezelf een beetje vermaakt in Chinatown en de volgende ochtend (donderdag 6 februari) met de bus op weg naar Penang!

In Penang kennis gemaakt met m’n huisgenootjes voor de komende maanden: Senni uit Finland en Emma uit Canada. Gezellige meiden waarmee ik een appartement deel in Sunnyville. Sunnyville is ongeveer 10 minuutjes lopen van de uni en er zitten hier (en in het andere appartementencomplex, E-park) veel internationale studenten. We hebben een fijn huis met een lichte woonkamer, fijne kamers en een heerlijk zwembad bij het appartementencomplex. Tot dusver elke dag dat ik thuis was wel even het zwembad in gedoken, heerlijk! Dat is ook echt wel nodig, want de temperatuur en luchtvochtigheid zijn hier zo hoog dat je je als je wilt elk uur kunt omkleden en kunt douchen... Wat niet niet wegneemt dat ik het hier heerlijk vind!

De eerste dagen in Penang voornamelijk samen met een groep andere studenten bij het zwembad gezeten, het zwembad is hier echt de plaats waar je elkaar tegenkomt. Ook Georgetown (het stadje op het eiland, het centrum is ongeveer 8 km bij ons vandaan) en Queensbay (een van de vele westerse winkelcentra) verkend. Het eerste weekend zijn we met een groepje van 7 studenten naar Langkawi gegaan. Pulau Langkawi is het grootste eiland van de eilandengroep ‘Langkawi’ (zo’n 100 eilanden) ongeveer 3 uur varen ter noorden van Penang. Hier onszelf vermaakt met lekker op het witte strand liggen en een tochtje naar watervallen en een oriental village.

Op woensdag 12 februari begon de introductie op de uni (USM, Universiti Sains Malaysia). Drie dagen lang allerlei ‘ice breaking’ spelletjes, bijvoorbeeld met een groep door twee hoepels zien te komen, ballonnen aan je been knopen en andermans ballon kapot proberen te trappen en het ‘doorfluisterspelletje’ maar dan met buitenlandse woorden (Fins, Koreans, etc.) of door middel van tekeningen. Hiernaast nog allerlei informatie gekregen over Penang, de universiteit, het kiezen van vakken, een campustour en een tour door de bibliotheek. Tijdens deze drie dagen ook met ‘Nederland’ (we zijn met z’n zevenen hier, een deel van de UU en een deel van Avans uit Breda) een ‘voorstelstukje’ bedacht voor de ‘Welcoming Party’ op vrijdag.
Tijdens de ‘Welcoming Party’ moest elk land zichzelf voorstellen, bij voorkeur met een traditionele dans of muziek (zijn ze hier gek op!) of iets anders dat typisch is voor dat land. Wij hebben tijdens de avond zelf nog een mooie presenatie in elkaar weten te zetten met o.a. het filmpje ‘Holland vs. The Netherlands’ en als afsluiting het beschamende dansje van ‘Tsjoe tsjoe wa’ als alternatief voor een traditionele dans. Iedereen was erg enthousiast en deed zelfs mee! Wat resulteerde in een tweede plaats voor Nederland (ja, ook op prijzen zijn ze hier gek).

Op zaterdag met de buddies (studenten van USM die de internationale studenten begeleiden) een Penang Island Tour gedaan. Zo’n beetje alle internationale studenten en een groot deel van de buddies deed hieraan mee, erg gezellig dus!
Allereerst naar Penang Hill, de hoogste berg van Penang (823m boven zeeniveau). Hier met een treintje/kabelbaan naar boven voor een heel mooi uitzicht over het eiland. Ook waren hier verschillende tempels en een moskee te zien.
Na Penang Hill door naar Kek Lok Si tempel, waar ik m’n ogen écht uitgekeken heb, zo ontzettend mooi! Het is een hele grote Chinees-Boeddhistische tempel (naar het schijnt de grootste in ZO-Azië) en ik had in de 45 minuten die we hadden niet genoeg tijd om alles te zien, dus ik kom hier zeker nog een keertje terug! Kijk er nu al naar uit om me dan weer te verwonderen over alle mooie beelden etc. die daar te zien zijn!
Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan Penang 3D Museum, een museum dat je zeker niet in Europa terug zult vinden! 3D varieerde van schilderijen waar je zelf in of voor kon staan om op de foto te gaan, tot maskers die op een beeldscherm op je gezicht geprojecteerd worden en een gebouw dat op je hand rustte als je je entreekaartje op je hand balanceerde. Kortom écht iets dat je alleen in Azië tegen zult komen. Het was leuk om een keertje te zien, maar ik heb me vooral verbaasd hoe de Aziaten er in op gingen. Het was ook duidelijk te zien aan de tijd die we er doorbrachten, alle westerse mensen zaten buiten een lange tijd te wachten tot de Aziaten eindelijk klaar waren:)
Nog even door het centrum van Georgetown gelopen en daarna uiteten. Enkele buddies waren met ons mee gegaan naar een ‘banana leaf restaurant’; een restaurant waar traditioneel eten wordt geserveerd dat je naar goed gebruik met je rechterhand dient te eten (linker hand is vies). Met behulp van de buddies het eten uitgezocht en vervolgens uitgebreid met onze hand gegeten, oefening baart kunst en aan het einde van de maaltijd lukte het toch redelijk om de korreltjes rijst zonder al te veel morsen in je mond te stoppen.

Vorige week de eerste lesweek gehad en deze week alweer op de helft, heb m’n vakken namelijk zo gepland dat ik alleen maandag, dinsdag en woensdag les heb. De eerste twee weken van het semester kun je je vakken kiezen, de eerste zes weken kun je nog vakken laten vallen en daarna houd je je uiteindelijke vakkenlijst over. Deze twee weken dus nog volop vakken aan het uitproberen en roosters aan het omgooien.
De colleges zijn (ook al hebben ze niets met diergeneeskunde van doen) makkelijk te volgen, het niveau is hier echt niet heel erg hoog. In de colleges komt naar mijn gevoel ook maar weinig stof naar voren. Waar je in NL gewend bent dat er halverwege een conclusie is en je naar het volgende (deel)onderwerp gaat, heb je hier aan het einde nog geen idee wat nu de boodschap van het college is..

Dat was het weer eventjes voor nu, tot snel!

• 02 Maart 2014 - 10:51

Perry En Ans:

Hallo jarige Ilona,

H.G. met je verjaardag. Deze verjaardag is [zoals alle verjaardagen] bijzonder maar omdat je deze niet viert in Nederland extra bijzonder. Je bent vast met een feestelijk zonnetje opgestaan, hier trouwens ook maar dan iets minder warm dan bij jou. Van harte hoor wij wensen je een prachtig nieuw levensjaar toe met veel mooie ervaringen en nieuwe ontmoetingen.

Met ons de kinderen en kleinkids is alles prima.

Vier een gezellig verjaardagsfeestje en geniet van alles.
    Dank voor je mooie verhalen we genieten ervan.

Groeten en tot mails, Perry en Ans.

• 02 Maart 2014 - 11:38

Erica Jochems:

Hoi Ilona,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!

Ook in het zonnige Maleisië zal deze dag wel gevierd worden denk ik.
    Uit je verslag te lezen houden ze daar wel van een feestje!

Geniet er van.

Groetjes van Martin, Erica, Kenneth en Lars

• 02 Maart 2014 - 17:47

Ineke Fokker:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Je gaat het in Maleisi''e toch ook wel vieren?
    Ik wens je een hele goede tijd daar toe!

Groetjes, Ineke Fokker