In de middle of nowhere.. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu In de middle of nowhere.. - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu

In de middle of nowhere..

Blijf op de hoogte en volg Ilona

21 Januari 2014 | Australië, Alice Springs

Hoi allemaal,

Hier weer een berichtje uit Australia!

Na Angela's vertrek ben ik naar Canberra gegaan, waar ik 's avonds een paar uur heb bijgekletst met Kirsty (Australische zeekadet). Ook zijn we naar een heuvel gereden met mooi uitzicht over de stad, toen we daar later in het donker reden moesten we ongeveer elke minuut stoppen omdat er kangoeroes op de weg liepen. Vervelend met autorijden, maar suuuuper leuk om ze in het wild te zien!
Van Canberra weinig gezien, want met de nachtbus door naar Melbourne. In Melbourne heb ik 2 dagen bij Carolina (ook een Australische zeekadet) verbleven. In Melbourne een beetje de stad bekeken (je kunt hier goed shoppen!), naar het immigration museum geweest (met verhalen over mensen die in Australie zijn komen wonen), sushi gegeten (dat is hier overal heel goedkoop:)) en 's avonds naar de Queen Victoria Night Market. Op de night market waren allerlei eetkraampjes en kraampjes met leuke spulletjes, hier dus heerlijk rondgestruind en lekker gegeten! De volgende dag naar St. Kilda (een van de suburbs) en daar naar 't strand geweest en 's avonds bij de pier gekeken naar de pinguins die daar na zonsondergang aan land gaan.

Vrijdag 10 januari was het tijd voor de start van m'n tour! Eerst 3 dagen Great Ocean Road en Grampians National Park. De groep viel tegen, maar gelukkig wel 2 Nederlanders om mee op te trekken:) De eerste dag bestond uit heeeel veel stops om foto's te maken van de mooie kust. Uiteindelijk uitgekomen bij de Twelve Apostles (12 rotsen in de zee), waar ik een helicoptervlucht heb gemaakt! Zo vet! Het was maar 10 minuutjes, maar heel leuk om 'n helicoptervlucht te doen en nog mooi uitzicht over de Twelve Apostles ook! 's Avonds een strandwandeling gemaakt en naar de sunset bij de Twelve Apostles gekeken. Deze dag was het echt super warm, gelukkig konden we tussendoor afkoelen in het busje. Nu ook al kennis gemaakt met de duizenden vliegen die op je af komen als je buiten staat, om gek van te worden!
Dag 2 begon heel erg koud, maar dat werd gelukkig wel beter. 's Ochtends nog een klein stukje langs de kust, daarna door naar de binnenlanden. Een bezoek gebracht aan 'n Aboriginal Cultural Centre en de MacKenzie falls (watervallen). 's Avonds gebbqt en geslapen in 'n super mooie lodge in het bos.
Op de derde dag zijn we na het ontbijt gaan kijken bij de kangoeroes die zich in de 'achtertuin' van het huis bevonden. Hierna op voor een hike in Grampians NP. We moesten een super steile berg op (af en toe letterlijk op handen en voeten), wonderbaarlijk genoeg ging dat eigenlijk best vlot en binnen een half uur hadden we een super mooi uitzicht vanaf de bovenkant! Hierna een lange reis, op weg naar Adelaide.

Adelaide is wel een leuke stad om in rond te lopen, maar niet heel spectaculair.. 's avonds is er weinig open en op zondagavond eten vinden is behoorlijk moeilijk. Maandag was m'n enige dag in Adelaide, vol goede moed ben ik op weg gegaan om deze stad te verkennen maar het was echt te warm! Om 9.30 uur al 30 graden, met midden op de dag zelfs boven de 40! Weinig mensen te bekennen op straat, bij de stoplichten wachten in de schaduw van het stoplicht en rond 'n uur of 15 maar besloten dat ik dit niet ging volhouden dus de koelte van het hostel opgezocht.

Dinsdag 14 t/m zondag 19 januari de outbacktour! 6 dagen naar de middle of nowhere, hoge temperaturen en slapen onder de sterren... Althans, dat was het plan! 6 dagen in de middle of nowhere is gelukt (ook al sliepen we op echte campings en niet zomaar ergens in het veld), de hoge temperaturen waren na dag 2 verdwenen en maakten plaats voor regen en 25 graden, wat er voor zorgde dat we elke nacht onder overkappingen of in tenten moesten slapen.. Deze tour ook een goede tourguide die ons veel lekker eten en tussendoortjes voorschotelde:)
De eerste dag zijn we begonnen met een kennismaking, leuke mensen deze tour! En een wijnproeverij in Clare Valley (om 10 uur 's ochtends..) en door naar Flinders Range, waar we een wandeling hebben gemaakt door Alligator Gorge. Echt super mooi daar, inclusief de nodige wildlife , zo zagen we op ongeveer 20 meter van ons vandaan een kangoeroe over de rotsen springen. Super mooi! In de eerste instantie konden we vanacht wel in/op onze swags (canvas slaapzaken met een matrasje er in, waar je met je slaapzak in gaat) buiten slapen, maar bij de tweede regenbui zijn we toch maar onder de overkapping gaan liggen..
Dag 2 vroeg op weg (half 7 vertrek) en onderweg bij iniminiplaatsjes gestopt, eigenlijk meer roadhouses met hier nog wat andere bewoners bij, waardoor het inwoneraantal op 35 komt. Op het langste onbewoonde stuk (260 km!!) was middenin een landingsbaan voor de Flying Docters aangelegd, die er uit ziet als een zebrapad, waarbij wij natuurlijk op de foto moesten. Onderweg ook nog gekke foto's gemaakt bij een van de zoutvlaktes en veel spelletjes gespeeld. 's Avonds waren we in Coober Pedy, een plaatsje met 700 inwoners dat leeft van opal mining. Hier een bezoek gebracht aan een opal museum, waar we uitleg kregen over opals, de mijnbouw en de bouw van de huizen. Aangezien het hier in de zomer 50 graden kan worden, wonen de bewoners onder de grond. Deze huizen worden op dezelfde manier als de mijnen uitgegraven en vervolgens bewoonbaar gemaakt. Natuurlijk sliepen wij deze nacht ook 'onder de grond', lekker koel, donker en rustig! Aangezien we in Coober Pedy voldoende opals te zien kregen, kon ik het niet weerstaan en heb ik ook een mooi kettinkje gekocht! 's Avonds naar een Kangoeroe-weeshuis, waar ze gewonde kangoeroe's opvangen Hier echt 'n suuuuper schattige joey (kangoeroebaby) van 4 maanden gezien! Ook wordt er in het weeshuis aboriginalkunst verkocht en hebben we geoefend met digeridoo spelen (moeilijk!).
Dag 3 was het langste stuk rijden, van Coober Pedy naar Uluru! Onderweg gestopt voor zonsopkomst bij de Breakaways (maanlandschap) en langs het langste hek ter wereld gereden (om te zorgen dat de dingo's in het noorden niet naar het zuiden kunnen trekken, loopt over de hele breedte van Australie). Eind van de middag aangekomen bij Uluru (Ayers Rock), waar we vast een kijkje hebben genomen bij deze grote steen (de grootste steen ter wereld die bestaat uit 1 soort steen... 365m hoog en 5km onder de grond!) ook uitleg over de aboriginalverhalen over het ontstaan gekregen van onze gids. 's Avonds zouden we eigenlijk naar de zonsondergang kijken, maar deze was niet te zien door de regen. Vandaag is het namelijk begonnen met regenen en eigenlijk is het niet meer gestopt...
Dag 4, om 4 uur op! Het idee was dat we naar de zonsopkomst zouden gaan kijken maar ook deze viel in het water. In plaats hiervan zijn we bij Uluru gaan kijken waar we nu watervallen konden zien, ook heel mooi om te zien en bijzonder stil (alleen 't geluid van de kikkers was te horen). Hierna naar een andere grote steen in de buurt, Kata Tjuta, waar we een 3 uur durende hike hebben gedaan. Zo blij dat het geen 40+ graden was, want ook nu was het af en toe al warm! 's Middags even uitrusten in het kamp en daarna naar een aboriginaldans en naar het cultural centre. 's Avonds weer een poging om de zonsondergang te zien. Dit keer niet in de regen, maar wel bewolkt. Desondanks was het toch erg geslaagd, na zonsondergang hebben we namelijk spontaan met z'n allen in het zand onze aboriginaldans gedaan en op de terugweg een feestje (incl kussengevecht) gemaakt in de bus, partytime!
Dag 5, nog steeds in Uluru en omdat het ook vandaag weer regenachtig en bewolkt was, heeft Bronnie (onze tourguide) elke 20 minuten gekeken of er vandaag wel een zonsopkomst in zat.. Helaas bleef het weer slecht, maar dat betekende wel dat we tot 5.40 uur (ipv 4.00) mochten slapen! Vanochtend een wandeling om Uluru gemaakt, de omtrek van deze steen is 10km!! Wandelend begonnen en op ongeveer 7km kwam het hardlopende groepje van onze groep me voorbij, dus de laatste 3km met hen mee hardgelopen! In 't kamp maar even gedouched en gelunched en daarna een paar uur in de bus opweg naar Kings Canyon. Onderweg nog wat (nat) hout gesprokkeld voor 't kampvuur vanavond. In Kings Canyon was er geen kampplaats voor ons met een overkapping, maar gelukkig konden we in de tenten van een andere groep slapen (met vloer en echte bedden! Lang leven de regen..). 's Avonds weer lekker gegeten, getoost op de leuke toer met Fucking Good Port (naam van de port) en 'n kampvuur weten te houden..
Dag 6, zondag, was alweer de laatste dag van de outbacktour. Omdat het wederom koel zou blijven hoefden we niet bizar vroeg op, maar konden we uitslapen tot 05.30 uur. Na 't ontbijt op naar de canyon en gorge, om wederom een hike te doen, dit maal van 7.5km. Stiekem was het heerlijk lopen in de miezer, met ontzettende mooie uitzichten! Het landschap veranderd hier in de desert ontzettend met een regenbui: stroompjes worden beekjes, watervallen ontstaan en de bomen en planten worden weer groen! Heel mooi om dit groene landschap zo te zien, maar wel raar om in de desert te zijn met regen. Veel dingen hebben we niet zo gezien zoals de meeste toeristen deze zien (Uluru hoort knalrood te zijn, bij ons was het 'grijs met poedersuiker'), maar toch heb ik ontzettend genoten van alle mooiheid!

Zondagavond aangekomen in Alice Springs en nog 'n gezellig avondje gehad met de groep. Met z'n allen wezen eten en daarna de voetjes van de vloer!
Verder is het hier in Alice Springs niet zo heel bijzonder, de meeste mensen zijn er in (minder dan) 24 uur weer weg.. Ongeveer 25 000 inwoners, meerderheid aboriginal, drankproblemen, 's avonds niet alleen over straat en eigenlijk amper wat te doen. Gisteren dus maar een beetje rondgelopen en m'n boek uitgelezen en vandaag weer 't zelfde op 't programma. Vanmiddag nog wel van plan een bezoek te brengen aan het Flying Docters museum (artsen gaan met een vliegtuigje naar patienten/gewonden, omdat die te afgelegen wonen) en morgen mag ik wederom voor 6 dagen de middle of nowhere in, op naar Darwin en Kakadu!

Liefs uit het bewolkte Alice Springs!
x

P.S. Ik heb aan deze blog geen nieuwe foto's toegevoegde, maar jullie kunnen wel de foto's zien op m'n facebookpagina! (Link naar 't album is als het goed is.. https://www.facebook.com/ilona.jochems.7/media_set?set=a.817916951559075.1073741826.100000223346800&type=3 )

• 21 Januari 2014 - 10:37

Petra:

Geweldig om te lezen. Geniet ervan en tot het volgende reisverhaal.
    Groetjes van Petra en mannen

• 07 Februari 2014 - 13:49

Judith:

leuk weer om te lezen!! Je maakt wat mee daar;)
    Lijkt me ook super gaaf al die kangoeroes (zeker ook dat weeshuis!) en fijn dat je de mooie kanten van al die regen in kan zien;) (hier regent het ook verschrikkelijk, en daar wordt nederland niet mooier van..)
    xx

• 20 Februari 2014 - 22:14

Stephan:

Wauw, woestijn in de regen, dat lijkt me inderdaad wel bijzonder....
    Waar wij van de zomer op vakantie gaan hebben ze momenteel een beetje heel erg veel last van regen, eens kijken hoe dat tegen die tijd is in Somerset!