Escape to an endless summer! - Reisverslag uit Kensington, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu Escape to an endless summer! - Reisverslag uit Kensington, Australië van Ilona - WaarBenJij.nu

Escape to an endless summer!

Door: Ilona

Blijf op de hoogte en volg Ilona

07 Januari 2014 | Australië, Kensington

Het is inmiddels alweer ruim twee weken geleden dat Angela en ik ons koude kikkerlandje verlieten, opzoek naar de zon (en alle andere leuke dingen in Australie). Dat is tot dusver redelijk gelukt, tot vandaag.. Angela is weer op het vliegtuig terug naar Nederland en de zon laat het behoorlijk afweten..

Tijdens de reis naar Brisbane (en overstap in Maleisie) heb ik me al behoorlijk verwonderd over de mooie kleding en het aparte eten, waardoor ik alleen nog maar meer zin heb gekregen om naar Maleisie te gaan. Maar eerst.. Australie!

In Brisbane aangekomen, was het voor mij nog een paar uurtjes wachten tot Angela ook voet zette op Australische bodem. Toen we goed en wel aangekomen waren in het hostel, eerst maar 'ns proberen te slapen. Dit viel niet mee, aangezien ons dagnachtritme zo'n 180 graden moest draaien (10 uur tijdsverschil), wat er de eerste tijd in resulteerde dat we zowel overdag als 's nachts klaarwakker waren.. Toch wisten we in Brisbane redelijk snel onze draai te vinden. Brisbane is een stad waar we ons allebei thuis voelden. Het is dan wel een hele grote stad, maar alles is breed opgezet, veel groen, oude (koloniale) gebouwen en nieuwbouw door elkaar, brede winkelstraten met terrasjes :) Het enige nadeel is dat ze er links rijden... wat ze helaas in heel Australie doen.. Inmiddels is het grootste gevaar geweken, maar de eerste week stortte ik me zo'n beetje elke keer dat ik wilde oversteken letterlijk voor een auto. Niet doorhebbend dat de auto's toch echt vanaf de andere kant kwamen..
In Brisbane hebben we de eerste dag lekker door de stad gelopen, in de Botanical Garden gelegen en van het weer genoten. De tweede dag hadden we een cruise naar een Koala Sancutary geboekt. In een 1.5 uur durende vaartocht over de Brisbane River zijn we naar Lone Pine Koala Sanctuary gevaren. Onderweg veel gehoord over de omgeving, me verbaasd over hoe groot de stad eigenlijk is en wat voor mooie huizen er aan de rivier staan! Lone Pine is een opvang voor koala's en andere typisch Australische dieren, zo hebben we wombats, kangoeroes, vogelbekdieren, dingo's, Tasmanian devils en veel inheemse vogelsoorten gezien. Ook konden we na een praatje over koala's een koala aaien (helemaal niet zo zacht als ze er uit zien) en hebben we in een soort ' dierenweide' tussen de kangoeroes en emoes gelopen.
Eerste kerstdag hebben we een uitje gemaakt naar North Stradbroke Island, een eiland voor de kust bij Brisbane, waar we lekker een stukje hebben gewandeld en op het strand hebben gelegen. 's Avonds in het hostel een BBQ met kangoeroevlees en als toetje pavlova! :) Kortom, een leuk dagje, maar het echte kerstgevoel.. dat mist toch wel een beetje als je op het strand ligt (ook al liggen er allemaal mensen met kerstmutsen om je heen).

Tweede kerstdag door naar Byron Bay, een surfers walhalla met een hele relaxte sfeer. Hier hebben we twee dagen doorgebracht met langs de souvenir/strandspullen/zomerkledingwinkeltjes lopen en naar het strand gaan. De laatste avond zijn we naar de bioscoop gegaan, aangezien onze bus pas om 12 uur 's nachts zou vertrekken. Ze deden er totaal niet moeilijk over dat we onze backpacks mee wilden nemen (we hadden namelijk 15 minuten om van de bios naar de bus te gaan), ze hadden er zelfs een kamertje voor, blijkbaar heel normaal om je backpack mee te nemen dus! Vanuit de film letterlijk doorgerend naar de bus, die ons in een nacht naar het veel zuidelijker gelegen Newcastle zou brengen (ongeveer 2 uur boven Sydney).

In Newcastle waren zo goed als alle hostels al volgeboekt, daarom hadden we een bed&breakfast bij iemand thuis geboekt. De eigenaresse (Karen) stond ons al bij de bushalte op te wachten om ons naar haar huis te brengen, ook heeft ze tijdens ons verblijf (heel fijn!) voor taxi gespeeld, aangezien we een redelijk eindje uit het centrum zaten. Nadat we waren bijgekomen van de nachtbus zijn we naar het centrum gegaan, ook hier weer een leuk plaatsje met oude gebouwen, een mooi pad langs het water, een haven en... strand! Aangezien we in Byron Bay behoorlijk waren verbrand, konden we niet meer zonnen.. dus hebben we maar een mooie wandeling van ong. 3 uur langs het strand gemaakt, van het centrum helemaal terug naar het huis van Karen. Gelukkig konden we 's avonds nog wel in haar zwembad zwemmen. Voor ons trouwens heel apart dat de duren en ramen hier altijd wagenwijd open staan, in plaats van een voordeur is er een hordeur die op slot gaat als ze weg gaan!
In Newcastle zijn we ook naar het Blackbutt Reserve geweest, een soort bos met wandelpaden en een kinderboerderij met inheemse dieren in plaats van boerderijdieren. Leuk om te zien, zeker de uitgebreide uitleg die ze bij alle dieren hadden! M'n kennis over vogels en bijzondere dieren dus weer flink geupdate!
Zondagavond zouden we eigenlijk met de bus naar Sydney gaan (hebben een hop-on-hop-off-pass), maar aangezien we dan erg laat zouden aankomen en we nog 3 uur zouden moeten wachten terwijl we toch al aan het wachten waren bij het station, hebben we de trein maar gepakt! Voor 8 dollar konden we 3 uur in de trein naar Sydney zitten, waardoor we en niet hoefden te wachten in Newcastle en op een schappelijke tijd aankwamen en wilde kangoeroes naast het spoor konden zien!

De afgelopen week hebben we doorgebracht in Sydney. Ook Sydney is een super grote stad (4.5 miljoen inwoners), met allerlei suburbs (voorsteden) waarvan je eerder het idee hebt dat het volledig andere steden zijn dan dat ze er bij horen.
In Sydney hebben we ontzettend veel gezien en gedaan! Natuurlijk hebben we over de beroemde Harbour Bridge gelopen, het Opera House (van binnen en buiten) gezien, gepicknickt in de Royal Botanical Garden, een nieuwjaarduik genomen bij Bondi Beach, een dag aan het overheerlijke strand van Manly gelegen (een suburb aan de Pacific Ocean), de volgende dag weer een bezoek gebracht aan Manly om het Quarantine Station te bezoeken (heel interessant, over hoe alle (mogelijk) zieke migranten hier vroeger in quarantaine werden gehouden, i.c.m. een mooi uitzicht!) en een wandeling te maken door het Harbour National Park,
film gekeken in een open air cinema (met je picknick kleed in het park naar de bios!), Maleis gegeten in chinatown (zodat Angela het eten ook kon proeven en wat me nog veeeel nieuwsgieriger maakte naar de tijd die ik in Maleisie mag wonen), ons verwonderd over de pracht van het haven (of eigenlijk Harbour National Park) en jaloers geweest op alle mensen die daar aan het zeilen waren op hun jachten.. kortom te veel om op te noemen en meer dan genoeg om ontzettend te genieten van de tijd in Australie!!

Natuurlijk hebben wij hier in Sydney, ook oud&nieuw gevierd! Dit was een van de dingen die op het to-do-lijstje stond: HET vuurwerk van Sydney zien! En dat hebben we ook gedaan.. Alles en iedereen hier is in de ban van NYE, aangezien het door de stad Sydney behoorlijk groots wordt aangepakt. Je kunt natuurlijk 600 dollar uitgeven voor een kaartje op de eerste rang, 's ochtends om 7 uur je plekje in de Botanical Garden bemachtigen, of net als wij rond een uur of 5 's middags de trein nemen naar de andere kant van de brug om daar een plaatsje te zoeken. De organisatie heeft verschillende plaatsen/parken aangewezen waar je naar het vuurwerk kunt kijken en hier toegangshekken geplaatst, eettentjes neergezet en natuurlijk toiletten. Wij zaten bij Milsons Point, zo'n beetje direct aan de overkant, onder de brug. Hier hebben we de hele avond zitten wachten op ' het spektakel', gelukkig was er elk (half) uur vanaf 6 uur 's avonds wel iets te zien, variërend van (familie)vuurwerk om 21 uur, tot blusboot-demo's, verlichtte schepen en demo's van stuntvliegtuigjes. Dit i.c.m. een lekkere picknick, heeeeeele lange wachtrijen voor de toiletten (30-45min) en een goed boek zorgde er voor dat die 7 uur wachten niet eens zo lang waren. Vlak voor twaalven op een goed punt gaan staan, aftellen en om 12 uur het vuurwerk! Ook al stonden we redelijk dichtbij de brug, waardoor we het mooie overzicht zoals je dat op TV of vanuit de Botanical Garden kunt zien misten, was het wel ontzettend mooi om te zien! Na 10 minuutjes was het vuurwerk helaas al weer afgelopen, zodat het voor ons tijd was om aan onze muffins (ipv oliebollen) te beginnen en een weg naar huis te zoeken... waarvoor we wel 1.5 uur moesten doen over een stuk van 300m naar het treinstation, maar dat was het zeker weten waard!

De afgelopen twee weken zijn ontzettend snel voorbij gegaan, maar te gelijkertijd lijkt het ook alsof we hier alweer ontzettend lang zijn! Vanochtend heb ik Angela naar het vliegveld gebracht, die is nu onderweg naar Nederland om vrijdag weer door te gaan naar Edinburgh om daar een half jaar te studeren. Ontzettend jammer dat ze al weer weg moet, want het was super leuk om samen te reizen!
Voor mij gaat het leven hier in Australie gewoon weer verder, nog veel meer nieuwe avonturen die me te wachten staan! Over een paar uur neem ik de bus naar Canberra en vannacht reis ik verder naar Melbourne, waar ik met een Australische zeekadet die ik ken uit Canada heb afgesproken. Melbourne is ook de stad, van waar ik vrijdag vertrek met de Great Ocean Road en Outback tour die mij in 18 dagen van het zuiden naar het noorden van het land gaat brengen!

Tot snel allemaal!
x

• 07 Januari 2014 - 08:51

Milou:

Leuk om te lezen Ilona!! Klinkt allemaal erg mooi! Geniet nog van de rest! :)

• 07 Januari 2014 - 11:47

Annemieke:

Klinkt gaaf allemaal Iloon!! Veel plezier met je zeekadettenreünie en de bustour! Australië is echt geweldig :D

• 07 Januari 2014 - 21:50

Judith:

Klinkt goed!!! Al veel gedaan zo te lezen!! (en grappig te lezen dat koala's dus helemaal niet zo zacht zijn:P)
    xx

• 08 Januari 2014 - 21:34

Ineke Fokker:

Hallo Ilona, Leuk om je reisverslag te lezen en de foto""s te bekijken, Het lijkt me een hele andere wereld daar met die hoge torenflats maar ook met een mooie natuur.
    Goede reis verder en ik kijk uit naar je volgende verslag!

Groetjes,Ineke