Druk leventje in Maleise - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Ilona - WaarBenJij.nu Druk leventje in Maleise - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Ilona - WaarBenJij.nu

Druk leventje in Maleise

Blijf op de hoogte en volg Ilona

02 April 2014 | Maleisië, George Town

Hoi allemaal!

Allereerst, nog ontzettend bedankt voor de felicitaties voor m'n verjaardag, op welke manier dan ook!

Hier weer een berichtje uit 't altijd warme Maleisie! (En wat foto's, ook bij m'n vorige verslag.) De eerste 1.5 maand geen druppel regen gezien (wel bosbranden), maar inmiddels maakt het regenseizoen zo zoetjes aan haar intrede, wat niet wegneemt dat het hier nog dagelijks zo'n 30-35 graden is.
Het is inmiddels alweer een hele tijd geleden dat ik via deze weg iets van me heb laten horen, mede omdat ik het ook hier weer voor elkaar krijg m'n agenda vol te plannen.
Waar ik de vorige keer m'n vakken nog officieel moest kiezen, heb ik inmiddels de eerste tussentoetsen en deadlines voor verslagen al gehad. Ik volg 4 vakken: Maleis (ook al heb ik dat tot dusver helemaal niet nodig gehad..), 2 communicatievakken (leuk!) en een vak over culturele verschillen in management/internationale bedrijven (ook leuk :) ). Al deze vakken heb ik op maandag, dinsdag en woensdag en hiernaast natuurlijk nog gezellige/leuke dingen zoals yoga, zwemmen (t liefst elke dag in t zwembad van ons appartementencomplex wat baantjes trekken), feestjes en eten (Koken eigenlijk nooit zelf, gaan zo'n beetje elke dag uit eten bij een van de restaurantjes in de buurt. In de supermarkten namelijk niet zo veel door ons klaar te maken eten te vinden.) En tussendoor natuurlijk ook nog proberen te studeren...
Dit betekent dat ik 4! dagen per week overhoud om te reizen en hier maak ik dan ook gretig gebruik van:)

Het laatste weekend van februari naar Cameron Highlands geweest met een gezellig groepje. Na een veel te lange busrit eerst een bezoek aan een aardbeienboerderij gebracht, hier lekkere aardbeiencake op en we kregen van de aardbeienplukkers illegaal aardbeien onder het hek door:)
Na een nacht waarin ik niet kon slapen van de kou (tsja ik wist dat het 's nachts koud wordt in de hooglanden, maar zo koud!) met z'n allen een tour gedaan. Omdat we met z'n 10en waren konden we voor een gereduceerde prijs zelf een programma samenstellen. Eerst 2 uur heen en 2 uur terug lopen door de jungle om de rafflesia (grootste bloem ter wereld) te zien met hierna een weinig voorstellende blaaspijp demo en een bezoek aan een indigenous dorpje (althans, er langs rijden). Na een verschrikkelijke lunch in een restaurant met vliegen op naar het mossy forest waar we mooi uitzicht hadden over de vallei en alle bomen voorzien waren van een dikke laag mos. Tenslotte nog foto's maken bij een theeplantage, bezoeken konden we 'm niet want helaas was de plantage al gesloten.
Na een warmere nacht, met dank aan een extra deken, lekker uitgeslapen en nog wat rondgelopen voordat we zondagmiddag de bus weer terug hadden naar Penang.

Het weekend van m'n verjaardag in Penang gebleven omdat een groot deel van de studenten een verplichte stadstoer had op zaterdag.
Op vrijdag zouden we met een groep naar Penang National Park, maar omdat ik me niet zo lekker voelde ben ik niet mee gegaan. 't Weekend een beetje gestudeerd, rondgehangen bij de appartementen/zwembad en geshopt in Queensbay mall. Althans, poging tot want het gemiddelde Aziatische kledingstuk pas ik niet, schoenen zijn uitverkocht in mijn maat (of alleen nog maar in knalroze of groen) en hun Europese maat 38 (groter hebben ze niet) komt meer overeen met 32..
Zaterdagavond naar een Chinese New Year benefit gala op USM (al lang voorbij maar goed..) en me hier verwondert over allerlei culturele dansen, dragon dance, drums, etc. Ook heel bijzonder om te zien hoe formeel ze met een door studenten georganiseerde avond omgaan: vip-gasten, volkslied, lied van de uni, allerlei speeches. Hierna nog even met z'n allen naar Hola (foodcourt om de hoek) om daar wat te drinken en om om 12 uur mijn verjaardag in te luiden.
Zondag jarig!!! Dit gevierd door met n groepje naar de tropical fruitfarm te gaan. Het was een tocht om er te komen, maar uiteindelijk wel een fruitfarm bezocht en ongelimiteerd allerlei soorten fruit proeven:). Terug bij Sunnyville had iemand een carneval-poolparty georganiseerd, dus allemaal half verkleed t water in.

Het weekend van 7 maart ben ik in m'n eentje naar Singapore gegaan. Hier via iemand die ik in Australie tijdens de outbacktour heb ontmoet voor niets in een ***** hotel kunnen slapen in m'n eigen appartement! Op en top luxe:) In Singapore een beetje rondgelopen, maar niet echt mijn stad met al die hoogbouw. Little India en Arab Street daarentegen waren wel erg leuk! Me verwonderd over alle pretparken op het kunstmatige eiland Sentosa, waar je als je naar t strand gaat zo'n beetje tussen de schepen in de haven ligt.
Veel Aziatische toeristen hier, die het vreemd genoeg interessanter vinden om met mij op de foto te gaan dan met een toeristische attractie. Blank zijn (en blond) is hier blijkbaar een schoonheidsideaal, wat je ook terug ziet in alle 'extra whitening creams' (gewone dagcrème, bodylotion o.i.d. is niet verkrijgbaar).

Het weekend hierop weer naar Langkawi, dit keer om dierenarts te spelen! Leuk om weer eens veterinair relevant bezig te zijn:)
Op het eiland is een asiel met kliniek die zowel zwerfdieren als dieren van eigenaren behandelt. Tijdens mijn korte bezoek heb ik de dierenartsen geholpen met het controleren van de opnamepatiënten, voornamelijk katten aangezien honden door de islam als onrein worden gezien. Ook een katertje gecastreerd, lekker bezig dus! Dit alles tegen kost en inwoning, prima!
's Avonds uiteten met andere vrijwilligers en ook nog 'n paar keer lekker naar t strand geweest... living the good life! Wel jammer om na een weekendje de veterinaire wereld weer achter me te laten en in communicatie en management te duiken (wat ik ook leuk vind hoor!).

Een paar daagjes thuis en op woensdagavond samen met Molly (uit de VS) de nachtbus (en de boot) naar Perhentian Islands om te leren duiken! Oorspronkelijk wilden we met meer mensen gaan, maar de duikschool die ze hadden geboekt was al vol. Wij zijn wel naar t zelfde eiland gegaan met t idee dat we na t duiken konden afspreken, maar aangezien je niet zomaar van de ene naar de andere kant van t eiland kon komen viel dat een beetje tegen.
Het eiland was echt een paradijs! Een paar resorts met toeristen en verder niets, geen auto's, geen lawaai, niets! Ik kon me hier echt over blijven verwonderen!
4 dagen lang naar de duikschool en tussendoor naar het strand, na de lessen naar 't strand en 's avonds lekker westers eten (veel te duur, maar dat is het hele eiland). Het duiken leerden we gewoon in zee (naast de theorie dvd's die we moesten kijken), zonder andere leerlingen. Het duiken was in het begin zooo onnatuurlijk! Ik wilde het liefst zo snel mogelijk weer bovenwater 'normaal' ademen in plaats van door zo'n raar ding! Maar, hoe langer we in het water waren hoe rustiger ik werd en ik het uiteindelijk zelfs leuk begon te vinden! In 4 dagen tijd 4 officiële duiken gemaakt (naast de 'poolsessions' waar je theorie leert toepassen) tot max 18 meter diep. De visibility was erg slecht (5-8 meter), maar desondanks ontzettend mooi koraal en allerlei gekleurde vissen gezien :) Variërend van 'Nemo' tot allerlei roggen en pufferfish (die opblazen als ze zich bedreigt voelen).
Zaterdagmiddag waren we vroeg klaar en hebben toen de taxi(boot) naar Longbeach op het kleine eiland genomen. Dit zou het backpackersoord en the partyplace moeten zijn, maar dat viel een beetje tegen. Wel heerlijk in het zand zitten kletsen en uitgebreid gegeten (het is hier een stuk goedkoper, maar 'ons' eiland was mooier). Rond 22 uur weer met het bootje terug, maar inmiddels was het donker geworden en rolden de golven het strand op. Het was een heel avontuur om met onze spullen in het bootje te komen en al stuiterend op de golven zijn we toch weer veilig terug gekomen.
Zondagmiddag mochten we onze PADI certificaten in ontvangst nemen en ons 'open water diver' noemen! Eind van de middag met een iets groter bootje terug naar het vaste land, de wind in je gezicht, golven die soms over de boeg spetteren, heerlijk!! Vlak voor aankomst helaas nog wel even een (warme) stortbui over ons heen, maar gelukkig was ik er goed op voorbereid.
De nachtbus weer terug naar Penang en maandagochtend maar even gespijbeld om bij te slapen na zo'n super leuk en intensief weekend!

En nu, dit weekend op naar KL! Op donderdag vertrokken en me daar zelf maar een beetje vermaakt in Little India en een bezoek gebracht aan de National Mosque (een van de grootsten van ZO-Azie) waar een vrijwilliger me 45 minuten lang uitleg heeft gegeven over de moskee, de islam en me allerlei folders en boekjes heeft meegegeven (niet opdringerig zoals je misschien zou verwachten, maar juist ontzettend enthousiast!).
Vrijdag met de Finnen en Zweden naar de Batu Caves, Hindoe tempels in een grot in de buurt van KL. De entree was het mooiste.. een trap van 272 treden met een groot standbeeld en overal aapjes die waterflessen jatten zodat zij ook wat te drinken hebben.
Zaterdag gezellig met Molly en Jamila naar Melaka! Een stadje op (normaal gesproken) 2 uur rijden vanaf KL dat eerst een Portugese kolonie is geweest, toen in Nederlandse handen kwam en uiteindelijk werd veroverd door de Britten. Veel Europese geschiedenis, wat zeker terug te zien is in de architectuur. Hiernaast ook heer natuurlijk een chinatown waar je leuk doorheen kunt lopen:)
Zondag zou DE dag zijn, formule 1! Maar hoe groots de Grandprix van Maleisië ook mocht zijn, ik vond er niets aan... auto's... bah! Ik heb 't geprobeerd en de entree was best leuk (allemaal volwassenen die hysterisch worden van het idee dat ze een handtekening of poster van een coureur krijgen..) maar de wedstrijd heb ik na 40 minuten verlaten. Saai! In plaats van nog een nachtje in KL te blijven heb ik m'n busticket omgezet voor dezelfde avond zodat ik maandag nog flink wat kon studeren. De bus had alleen 3 uur vertraging, waardoor we met z'n allen (gelukkig waren er nog 6 studenten!) pas om 4 uur 's nachts in Penang aankwamen..

Deze week dus druk bezig geweest met m'n deadline en nu... VAKANTIEEEEEE!!! Morgen nog een dagje in Penang en dan, op naar Vietnam!

Liefs,
Ilona

P.S. Voor diegenen die nog benieuwd zijn naar mijn adres:

1C-09-01 Sunnyville
Jalan Batu Uban
11700 Gelugor, Penang
Malaysia

  • 03 April 2014 - 09:20

    Marieke:

    Super leuk om dit te lezen en te zien! Leuke jumpsuit in Singapore ;) Ik zal het weer giga vergroot opsturen naar opa en oma. Veel plezier in Vietnam en gauw tot ziens.
    Liefs, mam

  • 06 April 2014 - 15:09

    Judith:

    Lekker bezig weer!! Klinkt goed! Fijne vakantie;)
    xx

  • 08 April 2014 - 10:23

    Perry En Ans:

    Hallo Ilona, we wisten het al maar na het lezen van al je belevenissen, je bent echt een wereldreiziger die tussendoor ook nog haar studie doet. Je bent lekker bezig. Ga door met genieten veel plezier in Vietnam. Bedankt voor het ons laten meegenieten van jou ervaringen. Groetjes hoor!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilona

Actief sinds 26 Aug. 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 36255

Voorgaande reizen:

21 December 2013 - 16 Juli 2014

Australië en Maleisië!! :)

14 Februari 2011 - 18 Juni 2011

Latinoamérica

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: